پانسمان نانوی حامل دارو با قابلیت جذب خون و ترشحات زخم، سبب تسریع روند درمان می شود

وحید بذر افشان مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس در خصوص این پانسمان گفت: در این شرکت ما موفق به تولید زخمپوش های حامل دارو با فناوری نانو شدیم.

وی افزود: امروزه در سراسر دنیا برای بهبود و تسریع درمان زخم از زخمپوش های حامل دارو استفاده می شود که دارای پارامترهای گوناگونی هستند و هرکدام برای درمان نوعی از زخمها به کار می روند. زخمپوش ها معمولا فقط توانایی دارو رسانی و ترمیم زخم را دارند اما برای بهبود عملکرد دارو بهتر است خون و عفونت های ناشی از زخم نیز در حین دارو رسانی، پاکسازی شود.

وی ادامه داد: به همین منظور، زخمپوشی را تولید کرده ایم که علاوه بر رها کردن آنتی بیوتیک و ویتامین cبرای ترمیم زخم، خاصیت جذب عفونت و خون ناشی از زخم را دارد. این محصول حاوی ژل حامل و ترکیبی از پلیمرها بوده که در ترمیم زخم موثر هستند.

 او گفت: این محصول دارای دو بخش است: نانوالیاف و مواد سوپرجاذب پلیمری. ماده ی سوپرجاذب پلیمری قابلیت جذب آب، عفونت، خون و مایعات بیولوژیکی را دارد که این باعث تسریع روند درمان می شود.

به گفته بذرافشان، ما توان تولید تجاری و انبوه این سوپرجاذب را داریم. این زخمپوش دارای داروی آنتی بیوتیک، روی و زینک بوده و بخش دیگر آن مواد سوپرجاذب است؛ برای تولید انبوه این محصول در حال طی مراحل تاییدیه ی آن هستیم.

مدیر این شرکت با تاکید بر اینکه از هر دارویی می توان در این زخمپوش استفاده کرد تا برای درمان زخم مورد نظر مناسب باشد، گفت: این زخمپوش خاصیت زیست تخریب پذیری دارد و بلافاصله بعد از قرار گرفتن روی زخم شروع به تجزیه شدن می کند و دیگر نیازی به برداشتن آن از روی زخم نیست.

وی ادامه داد: پروسه ی درمانی بین هفت تا ١٠روز به طول می انجامد که نسبت به روشهای معمول کوتاه تر است.

وی با اشاره به کاربرد این زخمپوش گفت: برای درمان دیابت، انواع سوختگی ها و عفونت ها و ..می توان از آن استفاده کرد.

بذرافشان درباره روش استفاده از زخمپوش گفت: دارو داخل نانوالیاف روی زخم قرار می‌گیرد و شروع به رها شدن می کند؛ این رهایش به صورت یکسان در همه جای زخم صورت می گیرد.

وی با تاکید براینکه این زخمپوش ثبت اختراع شده است، بیان کرد: تسریع روند درمان، جذب ترشحات ناشی از زخم و رهایش داروی از این زخمپوش مورد آزمون قرار گرفته و در مراکز درمانی به شکلهای گوناگون استفاده شده است.

بذرافشان بیان کرد: بیش از نود درصد پانسمان های پیشرفته مورد استفاده در ایران وارداتی هستند و نمونه های تجاری زخمپوش های خارجی نیز دارای قیمت بالایی هستند که در شرایط فعلی دسترسی به آنها دشوار است. بنابراین با توجه به نیاز مراکز درمانی و بیمارستانها به زخمپوش درمان زخم بستر و سایر زخم ها با روشهای نوین و سرعت بالا پیش بینی می شود که این محصول جایگاه مناسبی در بازار کشور پیدا کند.

منبع:

www.mehrnews.com